Wielkanoc w terapii

Jeszcze tak niedawno siedzieliśmy przy wigilijnym stole, a tu już nadeszła wiosna i z nią Wielkanoc. Jak wykorzystać te święta w naszej pracy z dziećmi? Oto kilka przykładów ćwiczeń i zabaw : )

Od czego zaczynamy?

  1. Słuchamy 

Prowadząc zajęcia z maluszkami, czyli w żłobkach i najmłodszych grupach przedszkolnych, często zaczynam od bajki „Psota zajączka” jest to jedno z opowiadań publikacji „Świat opowiadany. Scenariusze obrazkowe do zajęć rozwijających mowę z małymi dziećmi od 2. roku życia” D. Szubstarskiej. Tą pozycję polecam osobom pracującym własnie w tych grupach wiekowych lub dziećmi z zaburzeniami. Prosta kreska rysunku, wyraziste podstawowe kolory, wyrazy dźwiękonaśladowcze. Ponadto, są tam scenariusze zajęć, które można wykorzystać w pracy.

 

2.Naśladujemy i rozpoznajemy dźwięki

#1. Następnie, rozmowa o zwierzątkach, które były w bajce, i które kojarzą się z Wielkanocą. Tu przy okazji naśladujemy odgłosy zwierząt oraz rozpoznajemy i identyfikujemy zwierzęta po usłyszanych nagraniach. Wszystkie zwierzęta wskazujemy na ilustracjach.

 

 

 

 

 

 

Które zwierzątko pasuje do Wielkanocy?- pobierz PDF

Zwierzęta z opisem- pobierz PDF

 

#2. Samogłoski do naśladowania.

W krótkiej książeczce znajdziecie kurczaczki, które wypowiadają różne samogłoski, a dzieci razem z nimi. Dodatkowo możemy modulować natężenie głosu oraz ćwiczymy koordynację wzrokowo- ruchowo- słuchową dziecka, bo musi ono wypowiadając samogłoskę doprowadzić kurczaczka do mamy, do ziarenek lub jajeczka. Dla dzieci zaczynających mówić fantastyczna pomoc! : ) Ponadto, to my wybieramy dzieciom, którą samogłoskę ćwiczymy, przez wklejenie odpowiedniego znaku w dymek.

Książeczka samogłoski- pobierz PDF

 

3. Kolorowe pisanki, czyli utrwalamy kolory

Powtarzamy z dziećmi kolory, które były wymieniane w bajce. Wskazujemy je na konkretach oraz przygotowanych pinasach. Dzieci powtarzają nazwy oraz dobierają kurczaczka w danym kolorze do odpowiedniego jajeczka.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolorowe pisanki i kurczaki- pobierz PDF

 

 

4. Co pasuje do Wielkanocy?

To zabawa, dla nieco starszych dzieci. Ich zadaniem jest nazywać wskazane ilustracje i wkleić do koszyczka, jeśli są związane z Wielkanocą. To jest jeż zadania, które prowokuje do rozmowy o przygotowaniach do świąt, sposobie  ich spędzania oraz tradycjach związanych z Wielkanocą.

 

 

 

 

 

 

 

 

Koszyk- pobierz PDF

Czy to Wielkanoc?- ilustracje- pobierz PDF

Karty skojarzenia- ilustracje z podpisem- pobierz PDF

 

4. Zabawy oddechowe

Podczas ćwiczeń oddechowych ważne jest kontrolowanie u dzieci prawidłowego toru oddechowego, czyli wdech nosem, a wydech ustami, bez unoszenia ramion. W tym przepadku jedynie powinien nam pracować brzuch, ponieważ do pracy powinniśmy pobudzić przeponę.

#1. Jedną z zabaw oddechowych jaką możemy wykonać z dziećmi, która kończy się naprawdę efektownie to malowanie jajka słomką. Na szablon jaja nanosimy rozwodnioną farbę, następnie dmuchamy na nasze kolorowe plamy. Powstanie efekt kleksów, który koloruje naszą pisankę.

 

#2. Kolejne ćwiczenia z wykorzystaniem słomki to rozmieszczanie pisanek na trawie. W koło kartki rozsypujemy pisanki, następnie za pomocą słomki układamy je na trawie lub wkładanie do koszyczka styropianowych jajek : )

 

Pisanki- różna wielkość- pobierz PDF

 

#3. Przenoszenie pisanek z trawy do koszyczka.

 

 

 

 

 

 

 

 

*Widoczne słomki na zdjęciach nie są z plastiku, ale z PLA- materiał w 100% biodegradowalny, niestety w przypadku moich niektórych dzieciaczków papierowe słomki się nie sprawdzają:/

 

#4. Kolejną zabawą oddechową, która nie wymaga słomki jest doprowadzenie zajączka do koszyka, po wyznaczonej drodze. W tym ćwiczeniu musimy zwrócić uwagę dzieciom na strumień wydychanego powietrza, powinien być on delikatny. W tym ćwiczeniu możemy też wydłużane fazy wydechowej, przez doprowadzenie króliczka jak najdalej na jednym wydechu.

 

 

 

 

Zajączek- pobierz

Droga do koszyczka- pobierz PDF

 

5. Wielkanocna gimnastyka buzi i języka

Zapraszamy dzieci do wspólnej zabawy z zajączkiem, który pokazuje nam jakie ćwiczenie mamy wykonać. Poniższe karty możemy wydrukować (warto je tez zalaminować, bo na dłużej nam posłużą, ogólnie proponuję laminowanie większości kart : )  ) i możemy je wykorzystać jako karty do losowania, czyli dziecko losuje kartę i wykonujemy ćwiczenie lub tak jak na zdjęciu przyczepiamy je do patyczków od szaszłyków. Jest to dodatkowy element potraktowania naszego zajączka jako kukiełki, którą musimy naśladować 🙂

 

 

 

 

 

 

Karty- gimnastyka z zajączkiem- pobierz PDF

 

6. Zabawy z pisankami

Pisanki- różna wielkość- pobierz PDF

 

Z tymi pisankami możemy powymyślać przeróżne ćwiczenia. Jedno ćwiczenie z ich wykorzystaniem podałam w zabawach oddechowych, a oto kolejne propozycje : )

#1. Pisanki mają różne wzory, a dokładnie 9. Wycinamy je i możemy dobierać w pary lub zagrać z dziećmi w memory, co na przykład moje dzieciaki uwielbiają. Drukujemy kartę z pisankami podwójne odwracamy awersem do dołu i szukamy pary.

#2. Pisanki oprócz różnych wzorów są różnej wielkości. I tu znowu możemy je dobierać pod względem wzoru (każda grupa pisanek będzie w ty samym wzorze, ale w 3 wielkościach) oraz możemy poprosić dziecko, aby ułożyło nam w odpowiedniej kolejności pisanki, od najmniejszej do największej lub odwrotnie. Z maluszkami, możemy różnicować duża- mała.

#3. I oczywiści pisanki jako zbiór wyrazów do ćwiczeń prawidłowej artykulacji 🙂 Pisanki z obrazkami możemy wykorzystać do wprowadzania, utrwalania  lub różnicowania głosek. Możemy wykosztowywać do tego koszyczki, do jednego wkładamy pisanki z obrazkiem zawierającym w nazwie, np. głoskę „sz”, a do drugiego „s”, itp.  Ponadto, obrazki na pisankach są dobrane w ten sposób, by głoska występowała w różnej pozycji w wyrazie (nagłos, śródgłos, wygłos), możemy to wykorzystać do ćwiczeń słuchowych.

Pisanki- szereg szumiący (głoski sz, ż/rz, cz)- pobierz PDF

Pisanki- szereg syczący

Pisanki szereg ciszący

 

7. Ile jest kurczaków ?

Jeden, dwa, trzy… czyli liczymy ile kura ma kurczaków. Do liczenia możemy wykorzystać też pisanki. Ale stworzyłam kartę, która pozwoli nam urozmaicić tą zabawę. Kartę możemy wykorzystać na różne sposoby. Oprócz wstawienia przez nas jakiejś ilości kurczaków, która dziecko liczy, możemy wkleić liczbę, a dziecko wkleja odpowiednią ilość pisklaków.      A może tak zamiana ról? Dzieci uwielbiają wcielać się w role dorosłych, pozwólmy im na to, to również ćwiczenie. Niech dziecko wybierze liczbę lub powkleja kurczaki a my liczymy. Popełniajmy przy tym błędy, niech nasz „mały  nauczyciel” nam tłumaczy co jest nie tak i co musimy poprawić.

Ile jest kurczaków?- pobierz PDF

 

8.Wielkanocna grafomotoryka

Na swoich zajęciach z dzieciakami, często wykonuję jakąś pracę plastyczną, najczęściej jako podsumowanie zajęć. Są to prace wykonywanie różną techniką, od zwykłego poprawienia po śladzie po malowanie, wyklejanie i wydzieranie.   Z okazji Wielkanocy przygotowałam karty owcy (poziom łatwy) oraz pisanki (wersja troszkę trudniejsza). Wykończenie kart i efekt ostateczny to Wasza kreatywność 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

Owieczka- pobierz PDF

Pisanka- pobierz PDF

A tu przykładowe scenariusze zajęć z maluszkami  oraz starszakami z wykorzystaniem powyższych pomocy 🙂

*Wpis będzie uzupełniany o nowe ćwiczenia, zdjęcia i pomoce : )

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *