Eko- zabawy i ćwiczenia

Każdy z nas wie, że ekologia i postawy ekologiczne są ważne w dzisiejszym świecie. Ale jak je wdrożyć w pracę z dziećmi w czasie terapii? W bardzo prosty sposób, a oto kilka pomocy i wskazówek.A jak zawsze wychodzimy z dziećmi od rozmowy, a kolejne ćwiczenia i zadania same będą nam się nasuwać 🙂

  1. Czy to jest eko?

Zabawa prowokująca do rozmowy odnośnie postaw i zachwiań proekologicznych.

#1. Zaczynając to zadane z najmłodszymi, pokazujemy im 2 ilustracje, Ziemia zielona i uśmiechnięta oraz Ziemia smutna i „chora”. Następnie, opisując wraz z dziećmi obrazki, oceniamy i dopasowujemy zachowanie pokazane na ilustracji do odpowiedniego stanu naszej planety.

#2. Prowadząc zajęcia ze starszymi dziećmi dajemy im możliwość decyzji 🙂 rozkładamy ilustracje i dwa oblicza (wcześniej wspomniane) Ziemi i prosimy o dopasowanie do ilustracji odpowiedniej miny naszej planety.

To świetna okazja do rozmowy, dlaczego takie zachowanie szkodzi? A co możemy zrobić by było lepiej? Dzięki ilustracjom możemy sprowokować dzieci do rozmowy dotyczącej ich zachowań proekologicznych, co one, jako dzieci mogą robić dobrego dla Ziemi.

#3. Niektóre ze wspomnianych ilustracji możemy dobrać w pary- zachowania proekologiczne i niewłaściwe. Prosimy dzieci o sparowanie obrazków i ocenienie ich 🙂

Co to jest eko?- pobierz pdf

 

2. To jest eko!

Tak naprawdę, to zadanie jest wynikiem poprzedniego, czyli podsumowujemy to co już wcześniej wskazaliśmy jako właściwe postawy wobec ekologii i dbania o naszą planetę.

To jest eko!- pobierz pdf

 

3.  #1. Jak już wspomnieliśmy o segregacji śmieci, wykorzystajmy to na kolejne zadanie dla dzieciaków, a dokładnie ćwiczenia oddechowe 🙂 Przygotowujemy kosze w kolorach odpowiadającym segregacji, czyli: żółty, niebieski, zielony, czerwony i brązowy. Następnie, rozkładamy nasze przykładowe śmieci i prosimy dzieci, aby za pomocą słomki przeniosły wskazane odpady do odpowiedniego kosza. Segregacja śmieci oprócz zabawy oddechowej daje nam możliwość ćwiczenia jeszcze innych umiejętności! A jakich? Przede wszystkim powtórzenie, utrwalenie kolorów oraz skojarzenia z jakiego materiału są wykonane wskazane odpady 🙂

Segregacja śmieci- pobierz pdf

 

#2. Będąc przy temacie postaw proekologicznych warto pokazać dzieciom w praktyce co to jest recykling i stworzyć z nimi wspólnie dmuchajkę, którą później będziemy mogli wykorzystać do ćwiczeń oddechowych.

Co będzie nem potrzebne do jej wykonania: plastikowa butelka, słomka, styropianowa piłeczka lub piłka od tenisa stołowego oraz nożyczki.

jak wykonujemy dmuchajkę po kolei? Odcinamy górną część plastikowej butelki (część 1/3 butelki). W nakrętce robimy dziurę, taką by wsunąć w nią słomkę. I to koniec! Nasza dmuchajka już skończona. Wkładamy piłeczkę do „lejka” i miłej zabawy 🙂

 

4.  A po ćwiczeniach i zabawach oddechowych przyszedł czas na ćwiczeni artykulacyjne 🙂

#1. Proponowane przeze mnie karty przedstawiają chłopca, który w wersji dla maluszków przedstawia emocje, więc oprócz ćwiczenia mimiki twarzy uczymy się emocji. Ale to nie wszystko… drukując karty emocji podwójnie możemy stworzyć grę memory emocjonalne. Nie wiem jak u Was, ale moje dzieciaki uwielbiają memo! Do chłopca z emocjami mamy możliwość dopasowania samogłosek, wówczas nasze ćwiczenia wzbogacone są o fonetykę. Karty doskonale sprawdzą się również do terapii z dziećmi ze spektrum autyzmu.

Chłopiec- emocje i samogłoski- pobierz pdf

#2. Natomiast, karty chłopca do ćwiczeń artykulacyjnych różnią się oczywiście ułożeniem narządów artykulacyjnych, a podpisy pod ilustracja pomagają nam wskazać ułożenie artykulatorów.

Chłopiec- ćwiczeni artykulatorów- pobierz pdf

 

5. Czas na zabawę i grę, którą dzieci uwielbiają, czyli…

#1.  Zagadki, no tu nie trzeba nić tłumaczyć 🙂 Sklejamy kartoniki, tak by z jednej strony była treść zagadki, a na odwrocie ilustracja.

Eko-zagadki- pobierz pdf

#2. Ale co jeszcze możemy zrobić z naszymi kartami? Drukując przednią stronę dwukrotnie możemy stworzyć grę memory, czyli ćwiczymy pamieć i koncentrację.

6. I na koniec kilka zabaw na percepcję wzrokową, koordynację wrokowo- ruchową oraz motorykę małą

#1. Dopasowanie przedmiotu do odpowiedniego cienia. Możemy wykorzystać karty w dwóch wariantach. Po pierwsze, wydrukować karty, wyciąć przedmioty i nakleić na właściwy cień lub (i to drugi wariant) połączyć przedmiot z właściwym cieniem. Laminując karty możemy je wykorzystywać wielokrotnie.

Dopasuj cień- pobierz pdf

#2. Puzzle również w różnych wariantach, przecięte w pionie, poziomie i po skosie oraz kilkakrotnie w pionie z możliwością liczenia. Możemy dzieciom utrudnić jeszcze bardziej zadanie, odcinając numerację.

Puzzle- pobierz pdf

Puzzle z liczbami- pobierz pdf

 

#3. I na koniec karty z polami do wypełnienia, według Waszych pomysłów 🙂

Karty do wypełnienia kolorem- pobierz pdf

 

A oto przekładowe scenariusze zajęć z wykorzystaniem powyższych pomocy…

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *